Орденът Ниматуллахи


Джавад Нурбахш

Доктор ДЖАВАД НУРБАХШ

Понастоящем глава на ордена Ниматуллахи e д-р Джавад Нурбахш. Д-р Нурбахш е роден през 1926 г. в град Керман, в Иран. Той завършва медицинския факултет на Техеранския университет и през 1952 г. се дипломира като лекар. През 1962 г. получава покана за аспирантура в Сорбоната в Париж. Връщайки се в Техеран д-р Нурбахш завършва психиатрия. По-късно получава званието професор и до 1977 г. възглавява отделението по психиатрия към Техеранския университет.
Д-р Нурбахш получава посвещение в суфиския орден Ниматуллахи на 16 годишна възраст.

На възраст 20 години той е ръкоположен за шейх от своя наставник Мунис Али Шах. През 1953 г., след смъртта на Мунис Али Шах, д-р Нурбахш става глава на ордена Ниматуллахи.

Поезията на д-р Джавад Нурбахш

Позналият Бога

Позналият Бога забравя за Аз-а,
не властват над него предишни влечения,
приема с доверие и безотказно,
горчивото, дълго, житейско лечение.
Позналият Бога кумира отхвърля
на своите чувства и мисли безплодни
и всички богатства е готов да захвърли
за миг свобода, дарена от Бога.
Позналият Бога е тръгнала капка
до пълното сливане със океана,
стремейки се към постоянството сладко.
В света е единствено Бог постоянен.
Позналият Бога, в опиянение,
не среща по Пътя различие в нищо.
Сред огледални милион отражения
намира Го Него – даряващ величие.

Превод Г. Жерков

Рицарство
(Беседа на д-р Нурбахш с дервиши на една суфиска сбирка)

До появата на исляма рицарската традиция (джаванмарди) в Близкия Изток се поддържа чрез специално възпитание на мъжете, формиращо от тях рицари или джаванмардан.
В рицарската традиция се включват любезност (моровват), самопожертвователност (итхар), преданост (фадакари), помощ на окаяните и беззащитните, доброта към всяко живо същество, умение да се държи на думата и себеотрицание. Всички те по-късно съставят комплекса от благородни качества на съвършения от суфиска гледна точка човек.
Стремейки се към придобиване на такива истински човешки качества, рицарите безусловно следват определен кодекс и правила, на основата на които са формулирани най-важната цел и принципите на рицарството или джаванмарди.
С появата на исляма рицарите приемат тази религия, съхранявайки в същото време рицарските традиции. Суфизмът се формира на основата както на исляма, така и на рицарството. По този начин рицарският етикет става част от суфиската практика както в ханаката, така и извън нея.
Благодарение на усилията на суфиските майстори, философията на Единството на Битието (вахдат-ал воджуд) и концепцията за Божествената Любов получават все по-дълбоко тълкуване и стават по-привлекателни. Неразривно свързаната с тях рицарска традиция получава широко разпространение и придобива необикновено голямо влияние.
Духът на суфизма се заключава в това, с помощта на любовта да се фокусира погледът в една посока – към Бога, а методът му е кодексът за хуманно поведение, подобен на рицарския.
Суфизмът има външен и вътрешен аспект. Вътрешният му аспект се състои в движението по Пътя и в преминаването през серия от междинни стадии, за да се достигне степента на пребиваване в Бога (бака). Външният му аспект е рицарската традиция, тоест развитието на качества, присъщи на съвършения човек.
Суфите трябва да знаят, че са знаменосци на школата на хуманността и рицарските традиции в съвременния свят. Те не бива да позволят цивилизацията да погуби благородните човешки качества, тази цивилизация, която външно води хората към най-високи върхове, но от вътрешна гледна точка ги поставя по-ниско от животните.
В днешната материалистична цивилизация суфите трябва да се стремят да бъдат пример за човешко благородство, за да преобразуват желанията и наклонностите на останалите хора в хуманни качества и черти, които са присъщи само на човешкия род.

Суфите трябва да демонстрират на другите хора проявленията и плодовете на духовния рай, който са намерили по суфиския Път, за да могат хората да осъзнаят, че техният материален рай е нищо в сравнение с духовния.

Advertisements

има 1 коментар so far
Вашият коментар

ya Haqq agha jaan

Коментар от shahryar shahbazzadegan




Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s



%d bloggers like this: